dinsdag 21 mei 2013

les 4- Ilse


1.    De titel van het schilderij is Toilette - Frau vor dem Spiegel. Het schilderij is gemaakt door de Duitser Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938). Het schilderij dateert uit 1912, maar er zijn ook bronnen die zeggen dat het schilderij dateert uit 1913.
     2.    Ik zie een vrouw die blauwe hakken en een wit jurkje draagt.
          Ze zit voor een spiegel. Haar hoofd is alleen te zien in de
          spiegel. Op het tafeltje ligt een boek en er liggen een aantal
           opmaakspulletjes.

3.    De schilder wilde laten zien dat er achter de vrouw op het schilderij een verhaal schuilt. Deze vrouw is droevig en dit is te zien in haar spiegelbeeld. Er is niet veel over de diepere betekenis van het schilderij bekend maar er gaan verhalen dat het zou gaan over een mooi meisje dat zich niet goed genoeg voelt voor een relatie die ze heeft. Er zit een tweestrijd in het verhaal wat hij uit probeert te beelden.
4.    Het schilderij is gemaakt van olieverf op een canvasdoek.
5.    Dit schilderij behoort tot het expressionisme. Het expressionisme hoort vanaf de 20e eeuw tot een substroming van het modernisme. Het expressionisme kenmerkt zich vooral door gevoelens en ervaringen die worden laten zien door een vervorming van de werkelijkheid. Het expressionisme gaat naar het onderbewuste van een mens.   Kircher is vaak met zijn gevoel bezig, want hij heeft verslavingen, achtervolgingswanen en verlammingsverschijnselen gehad. Hij is nadat hij volledig afgekeurd is, in behandeling genomen voor zijn ‘kwalen”. In het behandelingscentrum heeft hij veel geschilderd. Kircher wordt gezien als belangrijk persoon in een groep genaamd “Die Brucke”. Deze beweging was actief van 1902-1913 en kenmerkte zich door kunstenaars uit het expressionisme. Het was de brug tussen de oude kunst en de nieuwe kunst. Hij heeft in 1938 uiteindelijk zelfmoord gepleegd.
6.    Ik heb persoonlijk met heel veel schilderijen geen connectie. Ik vind dit schilderij dan ook niet mooi. Wel vind ik dat het knap is dat je op een schilderij zo’n groot verhaal kan vertellen. Je ziet dat deze vrouw verdrietig is door naar haar spiegelbeeld te kijken, maar je weet niet precies wat er aan de hand is. Schilderijen roepen vragen op en daarom ga je over een schilderij of een eventuele gebeurtenis nadenken. Er zullen vast veel mensen zijn die houvast hebben aan een schilderij. Ze kunnen zich er mee identificeren.

Hoofdcategorie:  
kleur
Deelbegrip:
licht-donkerkleurcontrast
Korte omschrijving van het begrip:
het licht-donkerkleurcontrast houdt in dat er in dit schilderij lichte en donkere kleuren gebruikt zijn. Licht is wit, grijs, lichtblauw. Donker is donkerblauw, zwart, bruin etc.
Hoe in de afbeelding:
Het jurkje van de mevrouw is wit en valt daardoor erg op tussen de blauwtinten.
De achtergrond van het schilderij is donker van kleur. Het bestaat vooral uit blauwtinten. Op de achtergrond is een redelijke kleurnuance.
Welk effect in de afbeelding:
Het jurkje van de vrouw trekt je aandacht, want de kleur wit valt erg op in te schilderij. Het is het eerste waar je naar kijkt.
 

zondag 19 mei 2013

Les 4 - Merel

  1. Het schilderij heet ‘De Schreeuw’ en is gemaakt door Edvard Munch. Het schilderij komt uit 1893.
  2. Je ziet een man op een brug. Hij houdt zijn handen voor zijn oren. Op de achtergrond lopen twee personen. De afbeelding heeft rechte lijnen in zich (de brug), die contrasteren met de golvende lijnen in het water, in de lucht en in de persoon. 
  3. De omgeving ‘schreeuwt’ en de persoon op de voorgrond lijkt er gek van te worden. Hij doet zijn handen voor zijn oren. De maker van dit schilderij, Munch, drukt in dit schilderij het geestelijke leed en de emotionele kwelling uit die hij voelde in bepaalde perioden in zijn leven.
  4. Het schilderij is gemaakt met olieverf, tempera en pastel op karton.
  5. Munch en zijn schilderij worden gezien als belangrijke voorlopers van het expressionisme. Het expressionisme behoorde tot het modernisme. Een kenmerk van het expressionisme die je duidelijk in dit schilderij terugvindt is de expressieve waarheid. Het schilderij moet gevoel en expressie uitbeelden en heeft niet als doel de werkelijke en zichtbare wereld te laten zien. Het schilderij laat het onderbewustzijn van een persoon zien. 
  6. Ik kan het schilderij wel waarderen. Het schilderij moet angst en kwelling uitspreken en dit doet het op mij zeker. Ik vind het heel bijzonder hoe een schilder een gevoel zo in een schilderij kan leggen.

Hoofdcategorie

Kleur
Deelbegrip

Warm-koud contrast
Korte
omschrijving
van het begrip

Koude kleuren (kleuren die in de kleurencirkel rondom de kleur blauw liggen) worden naast warme kleuren (kleuren rondom de kleur blauw) gezet waardoor de kleuren elkaar versterken. 
Hoe in de afbeelding

De kille, koude kleuren van het water en de personen worden benadrukt door de warme kleur van de lucht en van de brug.
Welk effect in de afbeelding

Het geeft een onaangenaam, kil gevoel aan het schilderij.

De Schreeuw - nagemaakt in een foto

Deze foto is mijn eigen postmoderne versie van 'De Schreeuw'. Met deze foto heb ik geprobeerd de moderne wereld te laten zien door de iPhone die ik bij mijn oor hou. De achterliggende boodschap zit hem in de onophoudelijke roep van de Moderne Media. Er zijn constant mensen die contact met je proberen te maken. Rust is bijna niet te vinden in de moderne tijd.


Hoofdcategorie

Ruimte
Deelbegrip

lijnperspectief
Korte
omschrijving
van het begrip

Lijnen in een kunstwerk lopen naar één punt op de horizon (het verdwijn- of vluchtpunt) 
Hoe in de afbeelding

De lijnen van de brug lopen naar elkaar toe. Als je de lijnen doortrekt zullen ze elkaar op de horizon raken.
Welk effect in de afbeelding

Door deze lijnen lijk ik als persoon in de ruimte te staan. Ik sta niet zomaar in een plat vlak. Er wordt ruimte gesuggereerd.


vrijdag 8 maart 2013

les 2: 7 maart 2013


De les van 7 maart startte de les met een korte uitleg over het programma “I can animate”. Daarna zijn we begonnen met het klaarzetten van de objecten die in ons filmpje de omgeving voor moesten stellen. Ons vliegtuig speelt in de film samen met de auto van Alissa en Cynthia. De auto beeldt kracht uit en het vliegtuig snelheid. Van thuis hadden we een aantal dingen meegenomen: een stuk visdraad om het vliegtuig aan te hangen, verschillende kleuren karton voor de omgeving en een zak met watten voor de wolken. We hadden geluk dat er in het lokaal nog een aantal blauwe vellen te vinden waren. Op de bladen waren zelfs al wolkjes en een boom geplakt. Wij hebben er met watjes nog wat wolkjes opgeplakt. Daarnaast hadden we nog een weg gemaakt met zwart papier met witte lijntjes erop geplakt. Het visdraad bevestigden we met twee draadjes aan het vliegtuig. Met deze draadjes konden we het vliegtuig vasthouden en naar beneden of juist naar boven laten richten. Verder hielden we de achtergrond vast en zetten we de auto per beeld een stukje verder.  Dit was een secuur werkje. Toen we van alle bewegingen een foto gemaakt hadden, gingen we het filmpje kijken. We vonden het filmpje te kort en daarom hebben we de foto’s gedupliceerd. Daarna hebben we nog een keer het filmpje gekeken en dit was al beter dan de eerste keer dat we het filmpje bekeken. We hebben een aantal schermen tussen het filmpje gezet. De eerste schermen bevatten de tekst “3,2,1, GO” ! en daarna was er nog een scherm met “And the winner is…”.  Toen we deze schermen toegevoegd hadden, keken we het filmpje nog een aantal keer. Daarna waren we klaar met het filmpje. Toen hebben we het filmpje opgeslagen op de usb-stick en de spullen opgeruimd. Het filmpje is hieronder al geplaatst.
Op naar les 4 op 21 maart. 

Film Speeds Speedo en de auto


Onze Speed Speedo

Ons vliegtuig heet Speed Speedo! De naam zegt al dat wij hiermee snelheid wilden uitbeelden.
Wij hebben als bevestigingsmethoden naast plakband en lijm ook nog de volgende drie bevestigingsmethoden gebruikt: nietjes aan de achterkant van ons vliegtuig, splitpennen aan de voorkant en aan de achterkant en bij de vleugels hebben we een inschuifmechanisme gebruikt.
Onze bestuurder hebben we op het vliegtuig geplaatst, omdat het een echt "vliegdier" is dus dit dier heeft geen vliegcabine nodig.

donderdag 7 maart 2013

28 februari 2013

Deze les ging niet door. Het onderwerp deze les was het maken van een stopmotion-filmpje. Deze les is verplaats naar les 3 die op 7 maart 2013 is. Onder de naam "les 3: 7 maart 2013" is deze les te vinden in een blog met het stopmotion-filmpje erbij . Ook wordt er nog een foto van ons snelle voertuig (vliegtuig) geplaatst met de kenmerken erbij.