Noem 3 dingen die erg groot zijn weergegeven in het
schilderij
(voeten, rechterhand en knuppel)
(voeten, rechterhand en knuppel)
Zou dit schilderij eerder uit het oogpunt van een kikker of
uit het oogpunt van een olifant zijn gemaakt?
(kikker)
Wat is het effect van het gekozen perspectief?(kikker)
(dat de man erg groot en krachtig lijkt)
Lesfasenmodel voor college 5
Voorbereiding *
|
Context
|
De kinderen zijn vaak geïnteresseerd
in groot en klein (reuzen en dwergen). Ze vergelijken zich met elkaar qua
grootte en willen vaak groot zijn.
|
Basisplan
|
De kinderen gaan elkaar tekenen
vanuit het kikkerperspectief.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel: de kinderen
kunnen elkaar na deze les vanuit kikkerperspectief tekenen. Degene die ze
tekenen moet groot en krachtig lijken in de tekening. In ieder geval 1 ding
in het werk klopt niet met werkelijkheid, bv. kleur persoon of vorm
Technisch doel: de kinderen gebruiken
alleen gemengde kleuren en mogen zelf kiezen of ze krijt of verf gebruiken.
|
|
Receptie
/Oriëntatie * |
Introduceren
|
Het beeldaspect wat wordt behandeld deze les is het kikkerperspectief. Dit houdt in dat een schilderij of tekening wordt gemaakt vanuit het oogpunt van een kikker
Ontwikkelingsfase Parsons. Deze
opdracht probeert een eerste stap te zetten om kinderen van fase 2 naar fase
3 te brengen. Ik probeer kinderen tot het besef te laten komen dat je door
het toevoegen van aspecten die niet waarheidsgetrouw zijn je beeldende doel
beter kan bereiken. In dit geval is het beeldende doel om een persoon groot
en krachtig te laten lijken en dit kan bijvoorbeeld door niet-waarheidsgetrouwe
kleuren of vormen.
|
*
|
Informeren
|
We kijken naar de afbeeldingen
en ik probeer de kinderen met behulp van vragen (boven dit lesfasenmodel
staan enkele van deze vragen) te laten ontdekken dat er sprake is van een
oogpunt vanaf de grond en dat dit ook wel kikkerperspectief wordt genoemd.
Daarna probeer ik met de tweede afbeelding duidelijk te maken dat er bij
kikkerperspectief sprake is van een ‘lage horizon’.
|
*
|
Instrueren
|
De kinderen moeten elkaar gaan
tekenen vanuit het kikkerperspectief. Degene die ze tekenen moet groot en
krachtig lijken.
|
*
|
Beoordelen
|
|
Matrix bij lesfasenmodel college 5
Criteria
|
Niet
zichtbaar
|
Deels
|
Zichtbaar
|
Je ziet dat er een
persoon is getekend
|
0
|
1
|
2
|
Persoon lijkt groot en
krachtig
|
0
|
1
|
2
|
Er zijn gemengde
kleuren gebruikt
|
0
|
1
|
2
|
Er zit iets in het werk
wat niet klopt met de werkelijkheid
|
0
|
1
|
2
|
De vormgeving is
origineel
|
0
|
1
|
2
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten